Obsah je král a u webů to platí dvojnásob

10. 5. 2013 / Webdesign a tvorba webů / Autor: Olga Bajková

Obsah je často hlavním důvodem, proč lidé navštěvují váš web, díky němu web čtou nebo na něm nakupují. Díky obsahu se návštěvníci promění v zákazníky nebo naopak v ušlé příležitosti. Obsah má tak významný vliv na účinnost webu a úspěšnost firmy.

O obsahu musíte přemýšlet ještě před tím, než začnete tvořit web

Úloha obsahu bývá značně podceňována. Při tvorbě webu firmy neřeší obsah s dostatečným předstihem, příchází na něj řada až naposled, někdy dokonce vůbec.Firma vkládá obsah na web bez rozmýšlení a následně ani nevyhodnocuje jeho účinnost.

Obsah musí být nedílnou součástí tvorby www stránek a musí být to první, co začnete při tvorbě webu řešit.

V opačném případě investice vložené do tvorby webu a všeho, co s ním souvisí (reklama, PR, marketing), nepřinesou očekávané výsledky.

Obsah není jen text

Obsahem rozumíme cokoli, co je možné publikovat na webových stránkách. Nejčastěji se jedná o text, ale čím různorodější typ obsahu zvolíte, tím účinnější váš web může být.

  • text
  • fotografie, obrázky
  • animace
  • video a audio soubory
  • soubory ke stažení apod.

Ikona texty, obrázky, video, audio, soubory

 

Stejně tak důležitá je forma textu. Nemusí se jednat pouze o typické informační stránky. Text může být na webu například v těchto formách:

  • aktuality
  • časté otázky (FAQ)
  • diskuse
  • komentáře
  • blog
  • výkladový slovník apod.
 

Vytvořte si obsahovou strategii

Hlavním smyslem obsahové strategie pro web je vytvořit kvalitní a použitelný obsah, který bude pro návštěvníky atraktivní, čtivý, přínosný a v ideálním případě i dobře nalezitelný. Cílem je podpořit prodej vašeho zboží či služeb.

Obsah nevyčarujete mávnutím kouzelného proutku. Obsah webu musíte důkladně naplánovat, najít zdroje a zajistit jeho vytvoření. Poté musíte také zajistit jeho publikaci a následnou aktualizaci a správu.

Co je třeba stanovit či zanalyzovat

  • kdo je cílovou skupinou, jaké informace jsou pro ni důležité a jaké výrazy používájí při hledání na internetu
  • jak řeší obsah konkurence
  • v jakém stavu je obsah, který máte k dispozici
  • v jakém rozsahu lze stávající obsah použít
  • jaké zdroje obsahu máte k dispozici nebo lze využít
  • co za obsah bude nutno tvořit a jakou bude mít formu
  • kdo bude obsah tvořit
  • jaká pravidla budou stanovena pro tvorbu obsahu
  • kdo bude obsah schvalovat
  • kdo bude obsah publikovat a jakým způsobem
  • kdo, jak často a dle čeho bude obsah vyhodnocovat
  • co a jak často bude třeba aktualizovat

Pokud na obsahovou strategii sami nestačíte, budete potřebovat obsahového stratéga

Hlavní činností obsahového stratéga je definovat a zajistit kompletní obsah webu tak, aby web plnil požadované cíle a podpořil pozitivní prožitek uživatelů. Funkce obsahového stratéga není v ČR zatím příliš známá, většinou je jeho náplň práce přiřazena jiným osobám, například v oddělení marketingu nebo PR.

Náplň práce obsahového stratéga

  • sběr, audit a analýza existujícího obsahu
  • definice cílů obsahu
  • stanovení požadavků na obsah
  • stanovení zdrojů obsahu
  • vytvoření podkladů pro tvorbu obsahu
  • nápady na inovativní řešení obsahu na webu
  • pomoc a dozor při implementaci obsahu
  • spolupráce s týmem expertů (informační architekt, copywriter, SEO specialista, grafik, webmaster apod.)
  • dovedení procesu tvorby obsahu až do konce
  • vytvoření plánu pro další aktualizace obsahu

Ať už si obsah tvoříte sami či si najmete obsahového stratéga, v každém případě se vyplatí věnovat obsahu dostatečnou péči.

Nahoru

Výběr realizovaných projektů

Více z portfólia

Studio Bajola

Olga Bajková
Teličkova 6
751 24  Přerov 4

Kontakt

bajola@bajola.cz baaajola

Sociální sítě

Facebook LinkedIn

Máte zájem o spolupráci?

Požádat o cenovou nabídku

Zásady zpracování osobních údajů
Copyright © 2013, Olga Bajková