Obsah je král a u webů to platí dvojnásob
10. 5. 2013 / Webdesign a tvorba webů / Autor: Olga Bajková
Obsah je často hlavním důvodem, proč lidé navštěvují váš web, díky němu web čtou nebo na něm nakupují. Díky obsahu se návštěvníci promění v zákazníky nebo naopak v ušlé příležitosti. Obsah má tak významný vliv na účinnost webu a úspěšnost firmy.
O obsahu musíte přemýšlet ještě před tím, než začnete tvořit web
Úloha obsahu bývá značně podceňována. Při tvorbě webu firmy neřeší obsah s dostatečným předstihem, příchází na něj řada až naposled, někdy dokonce vůbec.Firma vkládá obsah na web bez rozmýšlení a následně ani nevyhodnocuje jeho účinnost.
Obsah musí být nedílnou součástí tvorby www stránek a musí být to první, co začnete při tvorbě webu řešit.
V opačném případě investice vložené do tvorby webu a všeho, co s ním souvisí (reklama, PR, marketing), nepřinesou očekávané výsledky.
Obsah není jen text
Obsahem rozumíme cokoli, co je možné publikovat na webových stránkách. Nejčastěji se jedná o text, ale čím různorodější typ obsahu zvolíte, tím účinnější váš web může být.
- text
- fotografie, obrázky
- animace
- video a audio soubory
- soubory ke stažení apod.
Stejně tak důležitá je forma textu. Nemusí se jednat pouze o typické informační stránky. Text může být na webu například v těchto formách:
- aktuality
- časté otázky (FAQ)
- diskuse
- komentáře
- blog
- výkladový slovník apod.
Vytvořte si obsahovou strategii
Hlavním smyslem obsahové strategie pro web je vytvořit kvalitní a použitelný obsah, který bude pro návštěvníky atraktivní, čtivý, přínosný a v ideálním případě i dobře nalezitelný. Cílem je podpořit prodej vašeho zboží či služeb.
Obsah nevyčarujete mávnutím kouzelného proutku. Obsah webu musíte důkladně naplánovat, najít zdroje a zajistit jeho vytvoření. Poté musíte také zajistit jeho publikaci a následnou aktualizaci a správu.
Co je třeba stanovit či zanalyzovat
- kdo je cílovou skupinou, jaké informace jsou pro ni důležité a jaké výrazy používájí při hledání na internetu
- jak řeší obsah konkurence
- v jakém stavu je obsah, který máte k dispozici
- v jakém rozsahu lze stávající obsah použít
- jaké zdroje obsahu máte k dispozici nebo lze využít
- co za obsah bude nutno tvořit a jakou bude mít formu
- kdo bude obsah tvořit
- jaká pravidla budou stanovena pro tvorbu obsahu
- kdo bude obsah schvalovat
- kdo bude obsah publikovat a jakým způsobem
- kdo, jak často a dle čeho bude obsah vyhodnocovat
- co a jak často bude třeba aktualizovat
Pokud na obsahovou strategii sami nestačíte, budete potřebovat obsahového stratéga
Hlavní činností obsahového stratéga je definovat a zajistit kompletní obsah webu tak, aby web plnil požadované cíle a podpořil pozitivní prožitek uživatelů. Funkce obsahového stratéga není v ČR zatím příliš známá, většinou je jeho náplň práce přiřazena jiným osobám, například v oddělení marketingu nebo PR.
Náplň práce obsahového stratéga
- sběr, audit a analýza existujícího obsahu
- definice cílů obsahu
- stanovení požadavků na obsah
- stanovení zdrojů obsahu
- vytvoření podkladů pro tvorbu obsahu
- nápady na inovativní řešení obsahu na webu
- pomoc a dozor při implementaci obsahu
- spolupráce s týmem expertů (informační architekt, copywriter, SEO specialista, grafik, webmaster apod.)
- dovedení procesu tvorby obsahu až do konce
- vytvoření plánu pro další aktualizace obsahu
Ať už si obsah tvoříte sami či si najmete obsahového stratéga, v každém případě se vyplatí věnovat obsahu dostatečnou péči.