Pozor, ať nesmetete ze stolu kvalitní logo!
1. 5. 2013 / Grafika a firemní styl / Autor: Olga Bajková
Častou chybou klientů pří výběru loga bývá, že jej posuzují pouze na základě emocí, čili zda se jim líbí nebo nelíbí, ale neberou v potaz význam loga, jak vzniklo, co vyjadřuje a zda je použitelné.
Podle loga vás klienti rozpoznávají
Logo je základní identifikační prvek firmy, produktu či události, který provází subjekt většinou celou dobu své existence. Podle loga vás zákazníci rozpoznávají mezi ostatními firmami, produkty či událostmi.
Představte si například, že budete sponzorovat nějakou akci a budete uvedeni na propačním letáku. Pokud na něj dáte pouze nijak graficky nezpracovaný text nějakým základním fontem z Windows, nikdo si název na první pohled vizuálně nespojí s vámi.
Logo je základním kamenem pro firemní grafiku
Současně je třeba si uvědomit, že s logem se pojí celý vizuální styl firmy, čili logo je základním kamenem pro vytváření dalších firemních materiálů. Pokud není logo dobře a vkusně zpracováno, bude náročnější vytvořit veškeré firemní materiály. V některých případech může logo firemní grafiku hyzdit.
Návrhu loga a jeho grafickému zpracování byste proto měli věnovat dostatečnou pozornost.
V zadání pro tvorbu loga poskytněte co nejvíce informací
I když se to může zdát jednoduché, vytvořit kvalitní, použitelné a smysluplné logo je jednou z neobtížnějších grafických disciplích, což se samozřejmě promítá i do jeho ceny.
Navrhování loga bez pochopení podnikatelské činnosti klienta je jako střílet z luku se zavázanýma očima s očekáváním trefy do černého.
Zpracovatel loga musí nejdříve pochopit, čím se přesně zabýváte, co má logo vyjadřovat, seznámit se s danou problematikou, zjistit vaše představy, provést průzkum trhu a konkurence a pak všechny tyto poznatky graficky zvárnit tak, aby logo dávalo smysl. Proto poskytněte zpracovateli loga co nejvíce informací.
Neposuzujte logo jen na základě emocí
Častou chybou klientů pří výběru loga bývá, že jej pousuzují pouze na základě emocí, čili zda se jim líbí nebo nelíbí, ale neberou v potaz význam loga, jak vzniklo, co vyjadřuje a zda je použitelné. Pokud budete vybírat logo jen na základě emocí, je dost dobře možné, že smetete ze stolu kvalitní logo a skončíte u loga nekvalitního, přičemž vystřídáte několik dodavatelů.
Zhotovitel loga by vám měl společně s grafickým návrhem loga podat dostatečné vysvětlení, jak se k logu dopracoval, tzv. obhajoba, a vy byste danou myšlenku měli vzít v potaz.
Grafický návrh loga pro metodu vysoušení zdiva (odvlhčování objektů)
Základní znaky kvalitního loga
Logo volte také s přihlédnutím k tomu, zda splňuje základní znaky kvalitního loga:
- snadno čitelné – v různých velikostech, na různých podkladech
- použitelné
- aplikovatelné různými technologiemi (elektronické zobrazení na monitoru, projekce na projektorech, kancelářský tisk, velkonákladový tisk, gravírování, pískování, leptání, vyřezávání z fólie, sítotisk, výšivka na textil apod.)
- použitelné i při omezení barev
- možnost neomezeného zvětšování
- lehce zapamatovatelné – váš zákazník by měl umět logo jasně identifikovat a vždy si jej spojit s vaší společností
- originální, jedinečné, unikátní, nezaměnitelné
- důvěryhodné, budící důvěru
- nadčasové u log dlouhodobých
- ideálně zachycující i vztah k oboru
Další informace, jak poznat kvalitní logo, shrnul v článku na Design Portal grafik Rostislav Blaha.
Díky vhodně zvolenému grafikovi pro tvorbu loga, podrobnému zadání a správnému finálnímu výběru loga můžete získat náskok před konkurencí.